torsdag 25 mars 2010

Uppgift 8 - Mobilblogga

Hej
Jag missade visst att lägga ut nån uppgift förra veckan? Så då hade ni en bra chans att komma ikapp...

Denna vecka väljer ni innehållet själva, men försök att posta till bloggen via mobil och helst med en bild.

Det finns olika sätt, kanske finns det redan nån app(likation) i din mobil?

Men det enklaste till en Blogger-blogg brukar vara att göra inställningar så här:
  1. Ställ in bloggen så att den tar emot poster via epost (läs min gamla guide här)
  2. Skicka mms eller epost från mobilen till den adressen
Voila?!

Det brukar bli konstigt från t.ex. Samsung, men om nåt blir galet kan du bara radera posten sen. Från min SonyEricsson k810i hos Tele2 är det absolut enklast att skicka ett mms, inte en epost, till epostadressen. Men det beror kanske mer på mina inställningar än telefonen i sig.

Om du inte har en mobil som klarar detta så be att få låna min eller nån annans så att du kan se att det faktiskt funkar.

Förra gången var det många som hade problem med den här uppgiften... 
Läs gärna kommentarerna till min gamla post så kan du känna stöd i att inte vara ensam 
:-)

2 kommentarer:

Sabaa sa...

Jag har försökt skicka från min samsung f480 touchwiz men det står sedan "inget svar". Jag har kunnat mobilblogga till min privata blogg i blogg.se men inte till blogger :S är det min mobil eller gör jag fel? :S
Det går inte ens att lägga till min mobil som enhet

Anne sa...

Hej Blogger är inte speciellt anpassat för svensk mobilmarknad. Det är därför som jag föreslagit omvägen via epost. Är det så du försöker göra? samsung var krångligt förra gången men mest så att den skickade en "utökad" epost som ställde till det i webbläsaren. Om du inte kan få till det trots allt så skriv istället en bloggpost om dina försök som kan vara till hjälp för andra som försöker och berätta med en kommentar här om var man kan hitta den
/Anne