tisdag 27 oktober 2009

Multimedia message

Uppgift 10 skickad som mms från min mobil - ni ska göra likadant




Hej
Nu redigerar jag i posten som ursprungligen skickades som mms från min mobil, så jag kan skriva lite utförligare.

Det går enkelt att skicka korta texter och foton direkt från en mobiltelefon till en Blogger-blogg. Jag har valt det enklaste sättet att konfigurera en epostadress som jag kan maila eller skicka mms till från min mobil.

Hur du ska ställa in (syns också av bifogat foto):
Välj Inställningar/Settings > Epost och mobil/Email and mobile
Under Alternativ för epost / Email posting address ska du sedan själv hitta på en svår och jobbig epostadress (för att slippa spam) genom att hitta på ett eget "ord" istället för "SecretWord".
Sen lägger du in adressen i mobilens adressbok för att enkelt kunna smsa, mmsa eller maila dit.
(jag har två mobiler, den ena vill inte smsa till en epostadress tyvärr, men då skriver jag bara text i ett mms)

Välj själv om du vågar tillåta att det du skickar går direkt ut till bloggen eller om det först ska sparas som utkast/draft. Det kan kännas säkrare men då missar du ju en del av själva idén med att du kan blogga snabbt och direkt och utan dator.

Ser fram emot era mobilpostade inlägg. Ni väljer själva vad de ska handla om men ta gärna med ett foto för att se hur det blir. Låna nån annans mobil om det inte funkar från din egen.

/Anne


11 kommentarer:

Caroline.A Medieteknik A sa...

Hej!
Jag får det inte att funka från min mobil, telefonen säger "definera kontoinställningar". De inställningar som finns ser ut så här:
Kontonamn: Telenor
SMTP-server: smtp.euromail.se
SMTP-port: 25
Använd SSL (ja eller nej)
Servertyp för mottagning av e-post: POP3
POP3-server: (inget inskrivet)
POP3-port: 110
APOP-inloggning (ja eller nej)
Använd SSL (ja eller nej)
Hämtningsalternativ: Endast rubrik
Behåll på server (ja eller nej)
Min adress: (inget inskrivet)
Användarnamn: (inget inskrivet)
Lösenord: (inget inskrivet)
Använd POP före SMTP-verifiering (ja eller nej)
Använd SMTP-verifiering (ja eller nej)

HJÄLP!

Anne sa...

Hejsan
För att få mail att funka från mobilen så kolla med din operatör. Men testa om du inte kan skicka ett mms till din epostsadress så länge?
/Anne

Anna D sa...

Jag gillar inte den här uppgiften. Hur jag än försöker så kan jag inte skriva varken mms eller sms till en epostadress. Endast siffror duger. Jag borde få slippa för det går inte, jag blir bara frustrerad. Jag har ju iaf försökt!

S.H imd09 sa...

Jag har skickat två mms och det fungerar fortfarande inte. Med risk för att låta snål men det känns lite som att kasta pengar i sjön. Speciellt som fattig student. Jag förstår ju principen och har använt den här tjänsten förut. Är det här verkligen en obligatorisk uppgift?

Anna D sa...

ja det funkade faktist för min del! Det tog ett tag innan det syntes men det funkade! :D Jag kunde tydligen skicka till e-postadress med mms. coolt! Jag kommer säkert att använda denna funktion igen ;D

Caroline.A Medieteknik A sa...

Haha MMS:et funkade men fuckade uppp hela min design på sidan haha. Kolla själva :P

Anders T IMD09 sa...

min mobil stödjer inte mms å jag har inga tillräckligt täta polare som vill låna ut en telefon till mig. kan man inte få en annan uppgift?

Anne sa...

Hejsan

Här händer det grejer, många kommentarer...
Jag föreslår att ni som inte har egen mobil som funkar lånar min t.ex. under tisdagens övning. Ni kan ju under tiden prova att skicka en post via vanlig mail? Carolines inlägg blev ju intressant! Går att svara på också?!

Caroline.A Medieteknik A sa...

Jajamänsan! Jag fick ett fint mms som svar :) Dock ingen bild ;)

Fredrik Lundquist sa...

Jag skickade ett mms, det kom fram men bilden kom inte med plus att den förstörde hela min bloggsida. Hela min sida ser konstig ut... varför blir det så?

Anne sa...

Hej
Det verkar som det kommer ett html-formaterat mms vars innehåll är för brett för din blogglayout.

Imorgon börjar kursen som ger dig makt över koden... då kan du ändra på det. Men det var ju inte meningen att man skulle behöva gå in och redigera sina mms i datorn :-(

Vet inte riktigt om det är mobilen eller Telenor som står för den misslyckade formgivningen?
Men det verkar vara Telenor då de döpt sina id:s till sånt som container-telenor.

Föreslår att du för tillfället räddar din layout genom att "avpublicera" inlägget (gör det till ett draft/utkast)

Sen får vi fortsätta exprimentera. Kan du maila från mobilen? Funkar det bättre i så fall? Eller kan vi ändra dina mms-intällningar? När jag försöker kolla varför din bild inte syns så tycks den ju inte alls ligga uppe på nån webbadress utan vara skickad som en bilaga som Blogger inte vet vad den ska göra med...

På onsdag är det workshop inom CMS & RSS, finns det tid över så försöker Jim och jag hinna med att lösa alla möjliga problem.